אחסון אתרים בישראלשוק אחסון אתרי אינטרנט בישראל הינו אחד מהמובילים בעולם, הן במישור הטכנולוגי והן במישור אבטחת אתרים. קיימות בישראל חברות רבות אשר מספקות שירותי אחסון אתרים: אחסון אתרים שיתופי, אחסון אתרים ריסלר, אחסון שרתים וירטואלים VPS ואחסון אתרים ייעודי למערכות ניהול תוכן שונות (CMS). קל לראות ולהבין כי לא קיימת למצוא אחסון אתרים בישראל אשר יעניק למשתמשיו חבילות בעלויות שונות ובעלות מאפיינים שונים, אשר תתאמנה לצורכי האתר. יחד עם זאת, קיימת מאז ומתמיד תחרות גלויה מאד בין אחסון אתרים בישראל ואחסון אתרים בחו”ל וניתן לציין כי עד אמצע שנות ה-2000, הייתה קיימת עדיפות רבה לאחסון אתרים ישראליים בחברות אחסון אתרים בחו”ל ולו רק בגלל העלויות הנמוכות באופן משמעותי שהיו באותה תקופה לאחסון אתרים בחו”ל. מאז אמצע שנות ה-2000, חל סוג של מהפך טכנולוגי ותפיסתי של בעלי אתרי אינטרנט ישראליים, אשר ממשיך להוביל אותם להעדיף אחסון אתרים בישראל על פי אחסון אתרים בחו”ל (ויש לציין גם שמהפך זה לא קשור רק למחירי האחסון).

עלויות אחסון אתרים בישראל די דומות לעלויות אחסון אתרים בחו”ל, כאשר עדיין קיים הפרש כספי לטובת אחסון אתרים בחו”ל. ניתן לראות פער בין עלויות אחסון אתרים בישראל לבין אחסון אתרים בחו”ל, אך כאשר מודדים פער זה, מתבררים מספר דברים: עלות חבילת אחסון אתרים בסיסית בישראל (אצל ספק אחסון אתרים מוכר, ותיק ומקצועי) הינה כ- 45 ₪ לחודש ולרוב מדובר חבילת אחסון אתרים ללא הגבלת נפח אחסון, ללא הגבלת נפח תעבורה, דומיין אחד, כתובת IP שיתופית ותעודת SSL חינמית של cPanel AutoSSL. אותה תכנית אחסון אתרים תעלה בחברות מוכרות כמו Hostgator או MyDomain בסביבות 4$ לחודש אשר בחישוב גס (כלפי מעלה) הינם כ-20 ₪ לחודש. הפרש של כמחצית עלות אחסון אתרים בחו”ל! יש לזכור כי בארץ אנחנו משלמים מע”מ על השירות ויש לקזז אותו בהשוואה לעלויות אחסון אתרים בחו”ל עליהן אין אנו משלמים מע”מ וכמו כן, לפעמים מה שזול עולה אחר כך ביוקר… מעבר לכך, זמינות השרתים של ספקי אחסון אתרים בישראל היא גבוהה באותה מידה כמו ספקי אחסון אתרים בחו”ל והתשתית הטכנולוגית (לרבות אחסון אתרים בשרתי אינטרנט מבוססי דיסקים SSD) דומה גם היא. יחד עם זאת, מעדיפים חלק מבעלי האתרים בישראל להמשיך לאחסן את אתריהם בחברות אחסון אתרים בחו”ל. חשוב לדעת כי קיימות לבחירה זו משמעויות מהותיות אשר משפיעות בצורה ישירה הן על תפקוד האתר והן על יכולת ה- ROI Return On Investment (החזר ההשקעה) של האתר.

בעולם קיימות חברות אחסון אתרים אשר ללא ספק עומדות לא רק במבחן הזמן, אלא במבחני מצוינות טכנולוגית ושירות לקוחות. אין בכוונתו להטיל דופי באחסון אתרים בחו”ל – אחסון אתרים אשר יכול בהחלט לשרת מטרות ספציפיות של בעלי אתרים ואין בכוונתנו להציג את שוק אחסון האתרים בישראל ככזה העומד מעל לשוק המקביל בחו”ל, אלא להציג בצורה נקודתית את היתרונות של אחסון אתרים בישראל על פי אחסון אתרים בחו”ל.

יתרונות אחסון אתרים בישראל

אחסון אתרים בישראל

קהל היעד של האתר: אתר בסיומת co.il מיועד לקהל יעד בישראל, כשם שאתר בעל סיומת ca מיועד לקהל יעד בקנדה. אתר בעברית בסיומת co.il אשר מאוחסן בשרתי אינטרנט בישראל ממלא למעשה אחר הציפייה של מנוע החיפוש גוגל לקשר בין המיקום הגאוגרפי של שרת האינטרנט וסיומת הדומיין, לבין קהל היעד של האתר. האלגוריתם של גוגל יודע לקשר בין המיקום הגאוגרפי של שרת האינטרנט המאחסן את האתר, לבין קהל היעד האופטימלי על מנת להציג את האתר בתוצאות החיפוש הרלוונטיות במנוע google.co.il או ב- google.com. למרות שהאלגוריתם מסוגל לזהות את שפת האתר ולקשר אותה למנוע החיפוש המתאים, קיימת השפעה גדולה יותר למיקום הפיזי – גאוגרפי של שרת אחסון האתר, על דירוגו והצגתו במנוע החיפוש הרלוונטי. מכאן, שאחסון אתרים בישראל לאתרים בעברית בסיומת co.il או בסיומת org.il, עשוי להשפיע על דירוג האתר ושיבוצו בתוצאות החיפוש של google.co.il, כאשר במצב בו אתר co.il מאוחסן בחו”ל – קיים סיכוי (או סיכון) שגוגל ייחס את קהל היעד של האתר הישראלי לקהל גולשים מחוץ לישראל וכתוצאה, דירוג האתר בגוגל ישראל יהיה נמוך יותר.

מהירות טעינת אתרים: בנקודה זו יש לזכור כי אחסון אתרים בישראל יהיה תמיד מהיר יותר מבחינת מהירות העליה של האתר, המעבר בין דפים והפעלת אפליקציות שונות באתר, מאשר אותו אחסון אתרים בחו”ל. בכל מדינה בעולם קיימת צומת אינטרנט (אחת או יותר בהתאם לגודלה של המדינה) אשר מקבלת אליה את תעבורת האינטרנט מהעולם ומוציאה את תעבורת האינטרנט מאותה מדינה אל העולם. אתר ישראלי אשר מאוחסן בישראל ומיועד לקהל יעד בישראל, יעביר את התעבורה שלו דרך צומת האינטרנט בישראל, לגולשים בישראל. לפיכך, מהירות הטעינה של אתר כזה עבור גולשים בישראל תהיה מהירה ולעומת זאת, אתר אינטרנט ישראלי אשר מאוחסן בארה”ב, יצטרך לעבור מספר צמתי אינטרנט על מנת להגיע לגולשים בישראל ומכאן, שמהירות הטעינה שלו תהיה איטית יותר. יש לציין כי ההבדלים במהירות הטעינה אמנם קטנים יחסית, אולם בעידן בו זמן שווה כסף וכל עיכוב עלול להבריח גולשים מהאתר, לעיתים גם שניה נוספת של טעינה עלולה להיות קריטית.

אחסון אתרים בישראל – הכרה על ידי רשויות המס: בחזרה לעניין מחיר אחסון אתרים בישראל אשר גבוה יותר מאחסון אתרים בחו”ל – התשלום לספק אחסון אתרים בחו”ל אינו כולל תשלום מע”מ היות ותושבי ישראל אינם משלמים מע”מ למדינה זרה. תשלום עבור אחסון אתרים בחו”ל יכול להיות מוכר כהוצאה בהצהרה לרשויות המס בישראל, אולם לא ניתן להזדכות בגינו על עלויות מע”מ. אחסון אתרים בישראל כולל תשלום מע”מ, עליו ניתן להזדכות בחישוב התשלום הדו חודשי השוטף. עלול לקרות מצב בו התשלום לספק אחסון אתרים בחו”ל לא יוכר על ידי רשויות מס הכנסה בישראל, מכיוון שהתשלום מתבצע במטבע זר וחשבונית התשלום הזרה עלולה לא להיות לגיטימית להצהרת הוצאה עבור מס הכנסה.

אחסון אתרים בישראל – תמיכה טכנית: זוהי אחת הנקודות החשובות ביותר במעניקה יתרון בולט ומהותי לשירותי אחסון אתרים בישראל, על פני שירותי אחסון אתרים בחו”ל. שתי סיבות עיקריות ליתרון תמיכה טכנית לאחסון אתרים בישראל: 1). השפה – לא כולם שולטים באנגלית ברמה גבוהה ועל אחת כמה וכמה באנגלית טכנית. מחסום השפה וחוסר הבנה של שני הצדדים עלול להיות לרועץ לבעלי אתר ישראלי המאוחסן בחו”ל במידה ולא יצליחו להעביר את הבעיה או השאלה שלהם בצורה שתתקבל תשובה אותה יוכלו להבין וליישם. 2). הפרש השעות – אחסון אתרים בארה”ב למשל יאלץ בעלי אתר ישראלי להמתין שעות ארוכות לקבלת תשובות לשאלות הקשורות לאחסון האתר, עקב הפרש השעות בין ישראל לארה”ב. לקוחות אחסון אתרים אשר זקוקים לתמיכה טכנית, מצפים לקבל זאת תוך זמן קצר ככל האפשר במסגרת השעה המקומית בישראל.

אחסון אתרים בישראל – חיזוק השוק המקומי: עניין זה מהווה מבט על של הכלכלה הישראלית ומציב שאלה הקשורה לאו דווקא לשוק אחסון אתרים בישראל, אלא לגבי כלל עניין קבלת שירותים ומוצרים המיוצרים בישראל – כחול לבן. אחת הדרכים לכלכלה מקומית חזקה ויציבה הינה באמצעות חיזוק השוק המקומי על ידי רכישת שירותים ומוצרים מקומיים. רכישת שירות אחסון אתרים בישראל מחזק לא רק את הכלכלה הישראלית, אלא גם את שוק אחסון האתרים בישראל, אשר ללא ספק עושה שימוש בחלק ניכר מהכנסותיו לפיתוח, שיפור וחיזוק המערכות הטכנולוגיות לאחסון אתרים. חשוב להבין כי חלק מההכנסות של ספקי אחסון אתרים בישראל מיועדות לא רק למטרת רווח אישי, אלא גם לשיפור מערכי ניטור ואבטחה, פיתוח מנגנוני התמודדות עם מקרים של פרצות אבטחה ופיתוח מערכות גיבוי ושחזור אתרים. הניסיון של חברות אחסון אתרים בישראל עם התקפות סייבר הוא ככל הנראה הניסיון הנרחב והמעמיק ביותר ואחת הסיבות לעלויות הגבוהות יותר של אחסון אתרים בישראל נובעת מסיבה זו בדיוק. ככל ששוק אחסון אתרים בישראל יהיה גדול יותר, תתפתחנה מערכות אבטחת האתרים ושירות הלקוחות ואז תהיה בידי ספקי אחסון אתרים בישראל גם היכולת להוזיל את העלויות עבור לקוחותיהם.