אחסון אתרים – הגדרות ומאפייניםמאז אמצע שנות ה-90 של המאה ה-20, חל מהפך בחיי העולם בעודו שועט בקצב מסחרר לפעילות הולכת וגדלה במימד האינטרנט. אתרי האינטרנט הראשונים שהופיעו היו ברובם מבוססי HTML, בעלי גרפיקה פשוטה ונראים, כיום, ככאלו שעוצבו בעזרת עורך הטקסט Word של מיקרוסופט. ללא ספק, כל מהפכה טכנולוגית מתחילה בצעדים קטנים וימיו הראשונים של האינטרנט היו בהחלט צעדים קטנים המהווים היום, לאחר יותר מ-20 שנים, נוסטלגיה רחוקה ונשכחת, בייחוד לאור העובדה שרבות מן הפעולות שהיינו רגילים בעבר לבצע פנים אל פנים, מתבצעות כיום ברשת: קניות, בנקאות, הזמנת שירותים וכדומה. מהפכת האינטרנט בעולם לא הייתה יכולה להתרחש ללא מרכיב אחד מהותי והוא – שרתי אינטרנט אשר תפקידם להציג באינטרנט את אתרי האינטרנט. אז, כמו היום, ניתן לבנות אתר אינטרנט פשוט ככל שיהיה או מורכב ככל שיהיה – בסביבת שרת מקומי במחשב האישי ויתרה מכך, ניתן גם להעלות אותו לרשת האינטרנט דרך המחשב האישי. עשו זאת ועושים זאת גם כיום ואף יותר מזה: רשת האינטרנט האפלה – The Dark Web, מבוססת ברובה הגדול על אתרי אינטרנט הפועלים דרך המחשב האישי של מפעיליהם (מקובל לראות ברשת האפלה כגדולה עשרות מונים מרשת האינטרנט הקונבנציונלית).

אם נתבונן לרגע בעולם האינטרנטי שלנו מנקודת מבט שטחית, נוכל בקלות לומר כיום כי מספר אתרי האינטרנט הינו מספר שקשה לתפוס, בייחוד לנוכח העובדה שמספר אתרי האינטרנט רק הולך וגדל, בד בבד עם גידול דומה בנפח ובתעבורה של אתרי אינטרנט וותיקים ומבוססים. אתרי אינטרנט כוללים מגוון קבצי הפעלה מסוגים שונים, כגון PHP, HTML, CSS, JS, ASP, קבצים גרפיים, קבצי וידאו, קבצי שמע, תמונות ועוד, כאשר קיימת אבחנה בין קבצים המיועדים לנראות ותפעול אתרי האינטרנט, קבצים וקודים המיועדים לפעולות צד שרת וקבצים המהווים בסיסי נתונים השומרים מידע ומיועדים לביצוע פעולות שונות באתרים. המערך המורכב הזה כולו אינו יכול לבוא לידי ביטוי ברשת האינטרנט ללא שרת אינטרנט, שכאמור, תפקידו לאחסן את כל סוגי הקבצים ולהציג אותם ואת תוצאות הפעולות שלהם עבור הגולשים ברשת האינטרנט. ההבדל העיקרי בין העלאת אתר אינטרנט מהמחשב האישי לבין העלאת אתר אינטרנט באמצעות אינטרנט, הוא במשאבי המחשב (חשמל רציף, זיכרון, כוח עיבוד, נפח דיסק, משך חיי דיסק, מהירות הדיסק) הפחותים באופן ניכר מאלו של שרת אחסון אתרי אינטרנט.

למרות שתחום אחסון אתרים כולל ברובו עולם תוכן טכנולוגי אשר בדומה לטכנולוגיות פיתוח אתרי אינטרנט, מתפתח גם הוא בצעדים גדולים, אחסון אתרים איננו רק מושג טכנולוגי. אחסון אתרים טומן בחובו מגוון רחב מאד של יכולות טכנולוגיות המאפשרות נראות ותפעול אתרי אינטרנט מסוגים שונים לצרכים שונים ודרישות שוק שונות, אך בה בעת, גם מגוון אדיר מימדים של היבטים כלכליים – הן בעבור חברות אחסון אתרים והן עבור לקוחות אחסון אתרים. חברות אחסון אתרים ברחבי העולם משקיעות משאבים רבים על מנת לשפר ולייעל את מערך אחסון האתרים שלהם והדבר נובע משתי סיבות עיקריות: 1. אין די בעמידה בתקנים הטכנולוגיים של תחום אחסון אתרים, יש לקדם אותו כל הזמן על מנת לעמוד בקצב טכנולוגיית האינטרנט ואבטחת המידע. 2. התחרות בתחום אחסון אתרים רק הולכת וגדלה וספקי אחסון אתרים מודעים לכך שככל שהשירות הטכנולוגי טוב יותר, מתקדם יותר ויעיל יותר – הסיכוי שלהם לפרוח בשוק אחסון אתרים גדול יותר. בסופו של יום יוצאים בעלי האתרים נשכרים מכיוון ששיפור והתייעלות טכנולוגית מצד חברות אחסון אתרים מבטיחה לבעלי האתרים זמינות מקסימלית ברשת האינטרנט, אבטחת המידע באתר ואפשרות צמיחה ופיתוח עסקי של העסק המקוון.

על מנת לאחסן אתר בשרת אינטרנט ולהעלות אותו לתצוגה ופעולה עבור כלל הגולשים ברשת, יש לרכוש שם מתחם – דומיין ולהעלות את קבצי האתר ואת בסיס הנתונים שלו לאחסון תחת דומיין זה. כמו כן, חובה להגדיר את כתובת ה- DNS של הדומיין על פי כתובות ה- DNS של ספק אחסון האתר, אחרת לא ניתן יהיה להעלות את האתר לרשת האינטרנט דרך שירותי אותו ספק אחסון אתרים.

אחסון אתרים – הגדרות

אחסון אתרים - הגדרות ומאפייניםנפח אחסון אתרים: קיימים הבדלים רבים בין אתרי אינטרנט, אך אחד ההבדלים הבולטים הוא בגודל האתר. גודל האתר נובע מגורמים כגון מספר דפי התוכן, כמות הקבצים הגרפיים, גודל בסיס הנתונים וכדומה. גודל האתר מתבטא בנפחו והוא זה אשר בא לידי ביטוי כנפח אחסון האתר בשרת האחסון. ספקים רבים של אחסון אתרים מאפשרים, בזכות טכנולוגיית מחשוב בענן, אחסון אתרים ללא הגבלה של נפח. אולם קיימים ספקי אחסון אתרים אשר מוכרים חבילות אחסון אתרים המבוססות על הקצאות נפחים שונים לאחסון. לרוב מדובר בריסלרים של אחסון אתרים אשר מוגבלים בעצמם בנפח חבילת הריסלר שלהם והם מנסים למקסם את התועלת העסקית שלהם על ידי הקצאת נפח אחסון קטנים יחסית למסר גדול ככל האפשר של אתרי אינטרנט. יש לציין שהקצאת נפח מקסימלי לאחסון אתרים עשוי להיות במקרים מסוימים זול יותר מאשר אחסון אתרים ללא הגבלת נפח, אולם בשיטה של הגבלת נפח אחסון עבור מחיר נמוך יותר, מתכנים בעלי האתר במצב בו לא יוכלו להגדיל את האתר ולהפיק ממנו תועלת עסקית מתמשכת. לעומת זאת, אחסון אתרים ללא הגבלת נפח, מאפשר לבעלי האתר להגדיל אותו, לגדול יחד עמו ולהגדיל את הפוטנציאל העסקי שלו.

נפח תעבורה חודשית באחסון אתרים: כל פעולה המתבצעת באתר, בין אם מדובר במעבר בין דפים, הורדת תוכן, שליחת טופס וכדומה – יוצרת תעבורת אינטרנט בין האתר (שרת האינטרנט בו האתר מאוחסן) לבין הגולשים באתר. ככל שלאתר מסוים מגיעים יותר גולשים ומתבצעות יותר פעולות, כך עולה נפח תעבורת הרשת שלו בשרת אחסון האתר. בדומה לנפח האתר, גם התעבורה החודשית של האתר הינה פונקציה של חברת אחסון אתרים ולפיכך, חברות אחסון אתרים אשר עושות שימוש בטכנולוגיית מחשוב ענן, תאפשרנה נפח תעבורה חודשית בלתי מוגבל, לעומת חברות אחסון אתרים אחרות אשר תגבלנה את נפח התעבורה החודשית בחבילות ייעודיות לאחסון אתרים.

חוות שרתים: בדומה לחווה חקלאית אשר חרושה בתלמים בהם גדלים צמחים שונים, כך חוות שרתים – מסדרונות ארוכים של ארונות תקשורת בהם שרתי אינטרנט מסוגים שונים. ההבדל המהותי בין חוות שרתים לבין ארון שרתים פרטי או בתוך בית העסק, הינו ביכולת של חוות שרתים לאפשר אספקת חשמל קבועה ובלתי תלויה במקור אחד, על מנת שהשרתים המאוחסנים בה יזכו לאספקת חשמל קבועה ורציפה וכך יוכלו אלו לספק את שירותי האינטרנט שלשמם נועדו – ללא הפרעה. הבדל נוסף נעוץ באבטחת המידע בחוות שרתים: מלבד אבטחה פיזית וביקורת פיזית של כל מבקר בחווה, מנטרת חוות השרתים גם פעילות רשת אל החווה ומתוכה החוצה, על מנת להוות גורם כבד משקל נוסף באבטחת המידע המצוי בשרתי החווה. חוות שרתים כוללת עם אמצעי קירור רבים לשמירת טמפרטורה נמוכה ככל האפשר בחווה, למניעת התחממות השרתים וכן, אמצעים לכיבוי אש. חברות אחסון אתרים מאחסנות את שרתי האינטרנט שלהם בחוות שרתים, על מנת להגיע למצב של זמינות ושרידות גבוהים.

ממשק ניהול אחסון אתרים: קיימות דרכים שונות לנהל את התוכן הטקסטואלי והגרפי של אתרי אינטרנט, בין אם באמצעות פאנל ניהול אתר מבוסס בסיס נתונים, או כתיבה ישירות לקוד האתר. פאנל ניהול אחסון האתר מיועד, כשמו, לנהל את מערך הפעולות הקשורות לאחסון האתר ולשם כך קיימים ממשקים רבים, ביניהם והמוכרים ביותר: cPanel ו- Direct Admin. מבלי להיכנס להבדלים ביניהם, ניתן לומר כי cPanel הוא הנפוץ ביותר לשימוש והוא גם הידידותי ביותר עבור מנהלי אתרים, לצורך ניהול אחסון האתר. ניהול אחסון האתר כולל: ניהול קבצי האתר, גישה וניהול בסיס או בסיסי הנתונים של האתר, ניהול תיבות דוא”ל והפניות אוטומטיות של דוא”ל, ניהול סאב-דומיינים, התקנה אוטומטית של תוכנות ומערכות ניהול תוכן, ניהול גיבויים ושחזורים, הגנה על קבצים, ניהול חשבונות FTP ו-SSH, ניהול רישיונות SSL, צפייה בנתוני השרת וסטטיסטיקות בסיסיות, הפניות אוטומטיות של דומיינים, הוספת דומיניים לאחסון שיתופי מרובה דומיינים, ניהול גירסת PHP של שרת האחסון, ניהול Cron-Jobs וניהול משתמשי ממשק אחסון האתר. כאשר מתלבטים באשר לספק אחסון אתרים, מומלץ לבדוק מהו ממשק ניהול אחסון האתר המסופק על ידי החברה וכן, אם הוא כולל את מירב המאפיינים הנחוצים לניהול שוטף של מערך אחסון האתר.

אחסון תיבות דוא”ל: כפי שצוין קודם, אחד המאפיינים של ממשק ניהול אחסון אתרים, הינו אחסון תיבות הדוא”ל של הדומיין. גם במישור זה, ספקי אחסון אתרים אשר פועלים בטכנולוגיית מחשוב ענן, יאפשרו מספר בלתי מוגבל של תיבות דוא”ל, לעומת ספקי אחסון אתרים אשר יגבילו את מספר תיבות הדוא”ל לדומיין. הסיבה העיקרית של ספקי אחסון אתרים להגביל את מספר תיבות הדוא”ל לדומיין, היא מכיוון שנפח תיבות הדוא”ל והתעבורה בתיבות הדוא”ל – מהווים חלק מנפח האחסון ונפח התעבורה שהם ממילא מקצים לאתר. בממשק ניהול אחסון אתרים cPanel, ניתן להגדיר תיבות דוא”ל ולציין עבור כל אחת מה יהיה הנפח המקסימלי שלה, או לאפשר לתיבת הדוא”ל נפח בלתי מוגבל. cPanel גם מאפשר גישה ישירה לתיבת הדוא”ל עבור כל משתמש באמצעות קישור למערכת הדוא”ל של האחסון, עדכון מהיר של סיסמאות התיבות וקבלת פרטי התקנה בתוכנות דוא”ל שולחניות וניידות.

יצירת בסיסי נתונים וניהולם בממשק אחסון האתר: מערכות ניהול תוכן – CMS מתפקדות עם בסיס נתונים (MySQL) אשר שומר בנפרד מקבצי האתר, את התכנים והקונפיגורציות של האתר. ניהול בסיסי הנתונים של חשבון אחסון האתר הינו אחד המאפיינים של ממשק ניהול אחסון האתר והוא מאפשר ליצור בסיסי נתונים ומשתמשים לבסיסי הנתונים באופן ידני, או באמצעות אשף יצירת בסיס נתונים. חברות אחסון אתרים יכולות להגביל עבור חשבון אחסון האתר את מספר בסיסי הנתונים אשר ניתן יהיה להקים בו, או לאפשר מספר בלתי מוגבל של בסיסי נתונים בחשבון אחסון האתר. יש לציין כי ספקי אחסון אתרים יקפידו על סיסמאות חזקות (אפילו מאד) לבסיסי הנתונים, על מנת למנוע ככל האפשר פריצה אליהם ובעקבות זאת – לסכן בסיסי נתונים של משתמשים אחרים באחסון השיתופי. לקוחות אחסון אתרים יתבקשו בדרך כלל לוודא כי הסיסמאות שלהם לחשבונות FTP והסיסמא שלהם לכניסה לממשק ניהול אחסון האתר, אינם זהים כלל וכלל לסיסמאות שהגדירו לבסיסי הנתונים שלהם.

הוספת סאב דומיינים לאחסון האתר: סאב דומיין – Sub Domain הינו דומיין מישנה של דומיין האתר ושמו נכתב ב- URL לפני שם הדומיין הראשי, אחריו נקודה ולאחריה הדומיין הראשי והסיומת שלו. סאב דומיין יכול לתפקד ככתובת אתר לכל דבר וניתן להפעיל בו אתר ניהול תוכן בדיוק באותה מידה וצורה בה פועל אתר ניהול תוכן בדומיין ראשי. ניהול סאב דומיינים בחשבון האחסון נשלט על ידי ממשק ניהול אחסון האתר, אשר מאפשר ליצור סאב דומיינים חדשים, למחוק סאב דומיינים וגם להפנות סאב דומיינים בהפניות קבועות (301) לכל כתובת אחרת. נציין כי נפח סאב דומיינים בחשבון אחסון האתר נכלל בחישוב נפח האחסון הכולל ולכן קיימים ספקי אחסון אתרים אשר יגבילו את מספר הסאב דומיינים שלקוחותיהם יכולים ליצור, לעומת ספקי אחסון אתרים בטכנולוגיית מחשוב ענן אשר לא יגבילו את מספר הסאב דומיינים שניתן ליצור בחשבון אחסון האתר.

אחסון אתרים שיתופי: אחסון אתרים תחת כתובת IP אחת אשר ספק אחסון האתרים הקצה אותה לשרת ספציפי. אחסון אתרים שיתופי זול יותר מאשר אחסון אתרים ריסלר או אחסון אתרים VPS, היות וכל האתרים בשרת האחסון מאוחסנים תחת כתובת IP שיתופית אחת ולמעשה חולקים את משאבי הנפח, הזיכרון והעיבוד של השרת. בקונפיגורציה של אחסון אתרים שיתופי ניתן לאחסן מספר גדול מאד של אתרי אינטרנט, אולם יש לשים לב לעובדה כי חברות אחסון אתרים מקצועיות תפעלנה מערך ניטור ובקרת ניצול משאבי השרת על מנת שלא יווצר מצב בו אתר אחד באחסון השיתופי מנצל באופן חריג את משאבי השרת השיתופי ומשבש בכך את תקינות הפעולה של אתרי אינטרנט אחרים באותו שרת. חברות אחסון אתרים שיתופי אשר אינן מנטרות ומבקרות את ניצול משאבי השרת, עלולות לגרום למצב בו אתר אחד בלתי תקין (בטעות או בכוונה) בשרת השיתופי, יגרום לנפילת השרת ולהפסקת הפעילות של יתר האתרים המאוחסנים בו.

אחסון אתרים שיתופי מרובה דומיינים בחשבון אחסון אחד: אחסון אתרים שיתופי במובן הבסיסי ביותר מתאר מצב בו אתר אינטרנט אחד בעל דומיין אחד, מאוחסן בשרת אינטרנט של חברת אחסון אתרים. חברות אחסון אתרים מאפשרות גם שימוש בחבילות אחסון אתרים שיתופי מרובה דומיינים ולמה הכוונה? – לקוח אשר ברשותו מספר דומיינים ולכל אחד מהדומיינים הללו משויך אתר אינטרנט משלו, יכול לאחסן את כולם בחשבון אחסון שיתופי אחד, תחת שמו ובעלותו. תצורה זו של אחסון אתרים מאפשרת לבעלי האתרים לאחסן מספר אתרי אינטרנט (בלתי מוגבל או מוגבל בהתאם לחוקי חברת האחסון) בחשבון משתמש אחד ולנהל באמצעות ממשק ניהול האחסון, את כל האתרים שברשותם. להבדיל מאחסון אתרים ריסלר, לא יוכלו בעלי האתרים בתצורה של אחסון אתרים שיתופי מרובה דומיינים, להעניק גישה פרטית נפרדת לממשק ניהול האחסון לכל אחד מהאתרים, אך כן יוכלו לספק גישת FTP נפרדת לכל אחד מהאתרים. יש לציין כי חבילות אחסון אתרים מרובה דומיינים תלויות במספר בסיסי הנתונים שהלקוח רשאי להקים בחשבונו, מספר תיבות הדוא”ל, נפח האחסון ונפח התעבורה. כל אלו ניתנים ללא מגבלה על ידי ספקי אחסון אתרים בטכנולוגיית מחשוב ענן, אך מוגבלים על ידי ספקי אחסון אתרים אחרים. דבר נוסף: הפעלת SSL בקונפיגורציית אחסון אתרים שיתופי מרובה דומיינים, תתאפשר רק עבור דומיין אחד מבין כל הדומיינים.

אחסון אתרים ריסלר: Reseller הינו למעשה מפיץ או משווק משנה של ספק אחסון אתרים. ריסלר מקבל לידיו מערך אחסון אתרים פרטי אותו הוא יכול בדרך כלל למתג ולמכור בעצמו שירותי אחסון אתרים. תכניות או חבילות אחסון אתרים ריסלר מוגבלות בנפח האחסון ולרוב גם מוגבלות בנפח התעבורה. אחסון אתרים ריסלר מאפשר לבעלי התכנית לתת בידי לקוחותיו גישה ישירה ופרטית לממשק ניהול אחסון האתר שלהם וכן, מאפשר לריסלר להגדיר עבור לקוחותיו אם יוכלו להפעיל בחשבונם אחסון אתרים מרובה דומיינים, כמה בסיסי נתונים יהיו רשאים להקים, כמה תיבות דוא”ל, כמה סאב דומיינים וכמובן – מה יהיו נפח האחסון ונפח התעבורה המקסימליים של כל אחד מלקוחותיו. חשוב להבין כי למרות שאחסון אתרים ריסלר מאפשר תפעול של חברת אחסון אתרים פרטית, קיימת תלות בחברת אחסון האתרים הראשית, היות והיא זו אשר מספקת את שרתי האחסון בהם משתמשים הריסלרים.

אחסון אתרים VPS: אחסון אתרים בשרתים וירטואלים (Virtual Private Servers) הינו הפוך לאחסון אתרים שיתופי היות ושוכרי שרתים וירטואלים נמצאים על כתובת IP ייחודית משלהם ומנהלים באופן עצמאי (או באמצעות חברת האחסון) את שרת האחסון הוירטואלי שלהם. המשתמש בשרת וירטואלי שוכר למעשה שטח דיסק ועל פי צרכיו מגדיר (ומשלם) על משאבי עיבוד וזיכרון שהוקצו בנפרד לשרת הוירטואלי שלו. בדרך זו מנותק המשתמש ב- VPS ממשתמשי VPS אחרים ומן המשתמשים באחסון השיתופי והוא יכול להתקין על השרת שלו כל מערכת הפעלה, כל תוכנה וכל אפליקציה העולה על דעתו (וכיסו). קיימת תצורה של שרתים וירטואלים המיועדים לפיתוח ושרתים וירטואלים המיועדים ל- Production וההבדלים ביניהם, מלבד המחיר, הינו בביצועים וברמת האבטחה.

אחסון אתרים – מאפיינים

אחסון אתרים - הגדרות ומאפייניםגיבוי ושחזור חשבון אחסון אתרים: היכולת של בעלי אתרים לגבות ולשחזר את האתרים של במערך אחסון אתרים איננה דבר חדש. תמיד ניתן היה להוריד את קבצי האתר ואת בסיס הנתונים למחשב ולשמור אותה למקרה הצורך. יחד עם זאת, שיטה זו יעילה הרבה פחות מאשר מנגנון אוטומטי לביצוע גיבוי של קבצי האתר ובסיס הנתונים – גיבוי אוטומטי אשר יוצר לא אחת, אלא מספר נקודות זמן אליהן ניתן לשחזר את האתר ו/או את בסיס הנתונים שלו. לא רבות חברות אחסון אתרים אשר מספקות שירות זה כחלק ממאפייני מערך אחסון האתר ועוד פחות חברות אחסון אתרים מוסיפות על שירות זה גם גיבוי אוטומטי של תיבות דוא”ל, אפשרות שחזור קובץ או תיקייה בודדים, גיבוי ושחזור Cron-Jobs ואפשרות ליצירת Snapshot לפני ביצוע שינויים באתר. יש לציין כי ספק אחסון אתרים אשר כולל בשירות שלו את מאפיין הגיבויים האוטומטיים ואת אפשרויות השחזור, הינו ספק שירותי אחסון אתרים ברמה גבוהה הרבה יותר מאשר מתחריו.

תמיכה טכנית במערך אחסון אתרים: אחד המאפיינים החשובים ביותר בתחום אחסון אתרים הוא התמיכה הטכנית הניתנת על ידי חברת האחסון. אין חובה להיות בעל ידע או ניסיון בתפעול מערת אחסון אתר, למעט אחסון VPS, אולם תמיד יכולות לצוץ שאלות ובעיות הדורשות תשובה או פתרון מצד חברת אחסון האתר. כפי שצוין בתחילה, אחסון אתרים אינו בעל רובד טכנולוגי שטוח, אלא כולל רבדים טכנולוגיים רבים הדורשים ידע מקצועי נרחב וניסיון רב בתפעול שוטף. ספק אחסון אתרים חייב להיות מאופיין בידע וניסיון כזה על מנת לתת בידי לקוחותיו שקט נפשי בכל הקשור לתפעול מערך אחסון האתר. כמו כן, חברות אחסון אתרים אשר מסוגלות לתת פתרונות תמיכה טכנית גם במערכות ניהול תוכן, הן ללא ספק בעלות יתרון על פני חברות אחסון אתרים שאינן מצויות כלל במערכות ניהול תוכן. תמיכה טכנית צריכה להיות זמינה ללקוחות אחסון אתרים בטלפון ובדוא”ל 24/7 שכן תקלות ובעיות יכולות לקרות ולהיגרם בכל יום ובכל שעה.

ניטור ואבטחת אחסון אתרים: מאפיין זה מורכב משגרה טכנולוגית, לרוב אוטומטית, אשר מאפשרת לחברת אחסון אתרים להיות על המשמר בכל הנוגע לשתי אפשרויות העלולות לפגום ביכולת שלהן לתת שירות אחסון אתרים ללקוחותיהן: 1. ניטור ואבטחה מפני פריצה חיצונית. 2. ניטור ואבטחה כנגד חריגה בניצול משאבי שרת אחסון האתרים השיתופי (בטעות או בכוונה) על ידי חשבון משתמש ספציפי. ככל שטכנולוגיית האינטרנט הולכת ומשתכללת, כך הולכים ומשתכללים הפצחנים (האקרים) אשר לא אחת משיגים את חברות אחסון האתרים ואת בעלי האתרים ומצליחים להפיל אתר או מערך אחסון אתרים שלם. מובן מעליו שטכנולוגיות אבטחת המידע באתרים עצמם ובמערכי אחסון אתרים חייבים להיות לפחות צעד אחד לפני היכולות הטכנולוגיות של הפצחנים על מנת למנוע גם מצבי כמעט ובעיקר בכדי למנוע מצבים בהם אבטחה לקויה באתר אחד תגרום לפריצה לאתרים אחרים באחסון השיתופי. בנקודה השניה – משתמשים ספקי אחסון אתרים בתוכנות כגון CloudLinux על מנת לנטר פעילות חריגה בשרתי אחסון האתרים השיתופי. תוכנות מעין אלו נועדו להתריע ואף לחסום את הפעילות של אתרים אשר מבצעים פעולות חריגות במשאבי שרת האחסון השיתופי, כמו ניצול חורג של משאבי המעבד. זה יכול לקרות בטעות, לדוגמא על ידי כתיבת שאילתא לבסיס הנתונים אשר יוצרת לולאה אינסופית, או בכוונה – על ידי צפייה של גולשים רבים בסרטון שהועלה לשרת האחסון, דבר היוצר חריגה משמעותית בתעבורת השרת. בכל מקרה, תוכנות ניטור חריגה במשאבים נועדו לאפשר לכלל האתרים באחסון השיתופי לפעול ללא הפרעה, כאשר במידה ואתר אחד באחסון השיתופי יוצר חריגה – רק הוא ייחסם לפעילות עד תיקון הבעיה או הסרתו מהשרת השיתופי.

אחסון אתרים על גבי דיסקים SSD: מדד לקבלת דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש, הוא מהירות העליה של אתר האינטרנט, כאשר אתר אינטרנט בעל מהירות טעינה גבוהה, יזכה לקבלת דירוג גבוה יותר (בהיבט זה של דירוג אתרים, יכול להיות שבהיבטים אחרים הוא ידורג נמוך יותר) מאשר אתרים בקטגוריית החיפוש שלו, הנטענים לאט יותר בדפדפן. אחד המאפיינים של אחסון אתרים אשר עשוי לתרום רבות לשיפור מהירות הטעינה של אתר אינטרנט, הוא סוג הדיסקים הפועלים בשרת האחסון: דיסקים רגילים איטיים יותר מאשר דיסקים SSD וחברת אחסון אתרים אשר החליפה את הדיסקים של שרתי האחסון שלה בדיסקים SSD, תספק ללקוחותיה את האפשרות לטעינה מהירה יותר של אתרי האינטרנט שלהם. כמו כן, דיסקים SSD יציבים ואמינים יותר מאשר דיסקים רגילים ולכן הזמינות והשרידות של דיסקים SSD גבוהה יותר. מאפיין זה של אחסון אתרים הינו מדד להשקעה של חברת האחסון בלקוחותיה וביכולת שלה להטמיע חומרה איכותית לטווח ארוך אשר תשרת לא רק אותה, אלא גם את קהל לקוחותיה.

שליטה בגירסת PHP של חשבון אחסון האתר: שפת PHP כשפת תכנות נראות ותפעול אתרי אינטרנט, היא השכיחה ביותר בעולם האינטרנט ועל בסיסה פועלים רוב אתרי האינטרנט העולם (מבוסס על נתוני ארגון האינטרנט העולמי W3). כמו כן שפת תכנות גם PHP מתפתחת כל הזמן, כאשר העליה בסדרות השפה ובגירסאות כל סידרה, משקפות שיפורים ועדכונים בתחומי אבטחה ותפעול. מערכות ניהול תוכן מבוססות PHP כגון ג’ומלה, וורדפרס, דרופל, מג’נטו – מסתמכות על שיפורים ועדכוני PHP בכדי לשפר ולעדכן את מערכות ניהול התוכן ולהפוך אותן ליציבות ובטוחות יותר עבור המשתמשים. חשוב להבין כי ככל ששפת PHP משתדרגת, כך משתדרגות גם מערכות ניהול התוכן, עד כי בנקודות מסוימות הן מצהירות ברבים כי לא תתמוכנה בגירסאות PHP ישנות. לפיכך, צריכות חברות אחסון אתרים לתת למשתמשים את האפשרות לבחור את גירסת ה- PHP של חשבון אחסון האתר, על מנת שזה יעלה בקנה אחד עם הגירסאות העדכניות של מערכות ניהול התוכן. מאפיין זה של בחירת גירסת PHP משפיע על כל חשבון האחסון ובמידה ומדובר באחסון אתרים מרובה דומיינים, הוא ישפיע על כלל האתרים וזאת, בניגוד לאחסון אתרים ריסלר – בו ניתן להגדיר לכל חשבון אחסון את גירסת ה- PHP שלו. יש לציין בנקודה זו, כי שינוי גירסת PHP ללא התאמת מערכת ניהול התוכן או ההרחבות הפועלות בה לגירסת ה- PHP הרצויה, עלול לגרום למצב בו יפסיק האתר לפעול באופן תקין, או יפסיק לפעול בכלל ולכן במצב כזה, יש להחזיר את גירסת ה- PHP של חשבון האחסון לגירסה בה האתר פועל באופן תקין.

התקנת SSL לחשבון אחסון אתרים: רשת האינטרנט שואפת כל הזמן לעבור לתצורת פעילות בטוחה יותר ואחת הדרכים להשיג מטרה זו, הינה באמצעות הצפנת התעבורה בין אתרי האינטרנט לבין הגולשים בהם. הצפנת התעבורה מתבצעת על ידי פרוטוקול SSL – Secure Socket Layer. ניתן לרכוש תעודות SSL ברמות הצפנה שונות מחברות מורשות המתמחות ברשיונות SSL, אך ניתן גם להתקין תעודת SSL חינם (Lets Encrypt) אשר מצפינה את תעבורת האתר אך אינה מציגה בכותרת הדפדפן את שם החברה המנפיקה את התעודה. התקנת תעודת SSL מתבצעת דרך ממשק ניהול אחסון האתר, אך האפשרות לבצע זאת תלויה בחברת אחסון האתר – במידה וזו מאפשרת ללקוחותיה בהתאם לחבילת האחסון שרכשו, להתקין תעודת SSL.

התקנה אוטומטית של מערכות ניהול תוכן: זהו מאפיין של אחסון אתרים אשר נועד להקל על בעלי אתרים בצורה ניכרת כאשר הם נדרשים להקים אתר חדש במערך אחסון האתרים שלהם. המערכת המוכרת ביותר להתקנה אוטומטית של מערכות ניהול תוכן וסקריפטים הינה Softaculous (נמצאת בממשק ניהול האחסון) המציעה מגוון רחב של מערכות להתקנה אוטומטית בקליק. בשונה מהתקנה רגילה של מערכת ניהול תוכן, מאפשרת Softaculous התקנה מהירה, יעילה ופשוטה מאד של מערכות ניהול תוכן ללא צורך בהקמה והגדרה של בסיס נתונים (הדבר מתבצע תוך כדי התקנה). בעלי אתרים אשר תוכנית אחסון האתרים שלהם מאפשרת זאת, יכולים להתקין ולהפעיל דרך ממשק ניהול האחסון כל אחת מהמערכות הניתנות להתקנה על ידי Softaculous, לרבות: ג’ומלה, וורדפרס, מג’נטו, דרופל וכן – מערכות קוד ייעודיות למסחר, תמונות, בלוג ועוד. כאמור, היתרון של התקנה אוטומטית הוא במהירות וביעילות, אך Softaculous מאפשרת גם לגבות את מערכות ניהול התוכן שהותקנו באמצעותה, על אף שבמקרה זה לא מדובר על גיבוי אוטומטי. המשמעות עבור בעלי אתרים אשר קיבלו במסגרת מערך אחסון האתרים שלהם את Softaculous היא אפשרות גדילה והתפתחות מקצועית ועסקית כאשר יש לציין כי Softaculous מאפשרת להתקין מערכות ניהול תוכן לא רק תחת דומיין ראשי, אלא גם תחת סאב דומיינים.

ניהול קבצים ובסיסי נתונים בשרת אחסון האתר: בהתאם לרמת הידע והניסיון בתפעול קבצי האתר ובסיס הנתונים שלו, ניגשים בעלי אתרים לממשק ניהול אחסון האתר על מנת להגיע לתיקיות, קבצים ולבסיס הנתונים. ניתן להגיע לתיקיות וקבצי האתר גם באמצעות תוכנת FTP אך לפני כן יש לפתוח בממשק ניהול האחסון הרשאה מתאימה. גישת SSH לקבצי האתר ולבסיס הנתונים הינה גישה מאובטחת יותר מאשר FTP וגם היא מנוהלת דרך ממשק ניהול אחסון האתר ומאפשרת גם שימוש בשורת קוד לפקודות בשרת האחסון. יש לציין כי הדרך הקלה והנוחה ביותר לנהל את קבצי האתר ואת בסיס הנתונים היא באמצעות מנהל קבצים עבור קבצי האתר ו- PHPmyAdmin עבור בסיס הנתונים. מומלץ מאד לגבות את קבצי האתר ואת בסיס הנתונים לפני ביצוע פעולות כלשהן. אחד המאפיינים של מנהל הקבצים הוא האפשרות להשתמש בסל המחזור שלו: לפני מחיקת קובץ תוצג חלונית אשר תבקש לאשר את מחיקת הקובץ והעברתו לסל המחזור, או מחיקת מלאה של הקובץ מהשרת. מומלץ להעביר קבצים לסל המחזור ורק לאחר תקופה למחוק אותם גם משם, מכיוון שתוכן סל המחזור מהווה חלק מתחשיב נפח האתר.

האצת אתרים: בנוסף למאפיין אחסון אתרים בשרתים מבוססי דיסקים SSD, קיים מאפיין נוסף של אחסון האתר אשר עשוי לשפר את מהירות הטעינה של האתר ואת מהירות התפעול של מערכות בתוכו והוא – מנגנוני האצת אתרים המובנים בתוך מנהל אחסון האתר. LiteSpeed Cache – LS Cache הינו פלאגין אשר נמצא בשימוש ספקי אחסון אתרים מקצועיים המכירים את אופן הפעולה של מערכות ניהול תוכן כמו וורדפרס ומג’נטו ונותנים בידי לקוחותיהם את האפשרות להגדיר את השרת, להתקין ולהפעיל מנגנון הפועל במערכות ניהול התוכן ומסייע בהאצתם. חשוב להדגיש בנושא זה כי לא כל ספקי אחסון אתרים מסוגלים לתת ללקוחותיהם מאפיין זה של האצת אתרים, כך שספק אחסון אתרים מקצועי ובעל ניסיון אשר הפעיל מאפיין זה בממשק ניהול האחסון – ערכו גדול יותר מאשר ספקי אחסון אתרים אחרים.



לסקירה מורחבת אודות אחסון אתרים שיתופי – לחצו כאן.

לסקירה מורחבת אודות אחסון אתרים עבור מערכות ניהול התוכן: וורדפרס, ג’ומלה, מג’נטו, דרופל – אנא לחצו על הצלמיות להלן.

אחסון אתרים וורדפרס

אחסון אתרים וורדפרס

אחסון אתרים ג'ומלה

אחסון אתרים ג’ומלה

אחסון אתרים מג'נטו

אחסון אתרים מג’נטו

אחסון אתרים דרופל

אחסון אתרים דרופל