אחסון אתרים שיתופיעל מנת שנוכל להבין את המשמעות של אחסון אתרים שיתופי, נבחן תחילה מצב קיצון. במצב הקיצון של העלאת אתר אינטרנט לרשת, יזדקקו בעלי האתר לשרת אינטרנט בו יאוחסנו קבצי האתר (html, php, css, JS, תמונות, וידאו וכדומה) ובסיס הנתונים שלו. שרת האינטרנט, אשר במקרה הזה יכול להיות גם המחשב האישי של בעלי האתר, יציג את האתר לעולם. היות ובמצב קיצון זה אין בעלי האתר נסמכים אלא על המחשב האישי שלהם בכדי להציג את אתר האינטרנט לעולם, חייב המחשב האישי להיות פעיל כל הזמן, אחרת לא יוצג האתר ברשת: כיבוי המחשב האישי יפסיק את פעילות האתר באינטרנט, עד להדלקתו מחדש, מהירות העליה של האתר ותפעולו תלויים במשאבי המעבד והזיכרון של המחשב האישי, פריצה למחשב האישי – משמעותה פריצה גם לאתר האינטרנט העולה דרכו. ככל הנראה, היה מצב קיצון זה מנת חלקם של רבים מבעלי אתרי האינטרנט בראשית דרכה של הרשת, אי שם באמצע שנות ה-90 של המאה ה-20. עם הזמן והתפתחות עולם האינטרנט, קמו שירותים לבעלי אתרים, אשר הציעו להם לאחסן את קבצי האתר או האתרים שלהם בשרת אינטרנט מרוחק בעל משאבי זיכרון ומעבד חזקים יותר מאשר אלו של המחשב האישי, אשר באמצעות שירותי חוות שרתים, איפשר זמינות גבוהה הרבה יותר מאשר המחשב האישי שתיפקד כשרת אינטרנט. חברות שירותים אלו היוו למעשה את הבסיס לשירותי אחסון אתרים כפי שאנו מכירים כיום. הרעיון היה לאפשר לבעלי אתרים לאחסן את אתרי האינטרנט שלהם תחת כתובת IP אחת שהוקצתה לשרת האחסון, כך שבעלי האתרים השונים, יחלקו את אותה כתובת IP, אך יוכלו להעלות אתרים בעלי נפחים שונים. כתובת ה- IP השיתופית שקיבלה חברת האחסון והקצתה לקבוצת האתרים, היא הבסיס לאחסון אתרים שיתופי.

נקודה מעניינת: רשת האינטרנט האפלה – The Dark Net, מופעלת ברובה הגדול על ידי בעלי אתרים אשר מקיימים תקשורת דרך המחשבים האישיים שלהם. אתרי האינטרנט ברשת האפלה מועלים על ידי מחשבים אישיים של בעלי האתרים וברגע שהם מתנתקים מרשת האינטרנט, יורד האתר שלהם מן הרשת, עד לחיבורו מחדש. באופן מעניין, דרך פעולה זו של הרשת האפלה הינה עד היום הדוגמא ההפוכה לאחסון אתרים שיתופי על גבי שרתי אינטרנט והסיבה העיקרית לך היא עקב התכנים ברשת האפלה שהם לרוב פוגעניים ולעיתים קרובות גם בלתי חוקיים.

בתחילה, היו ניתנים שירותי אחסון אתרים שיתופי על ידי חברות תקשורת גדולות בלבד, כמו חברת נטויז’ן למשל, אשר עד שנת 2004 גבתה (בדומה לחברות תקשורת ישראליות נוספות) 10$ בחודש עבור אחסון אתר במקסימום נפח של 5 MB. העלויות היו גבוהות מכיוון שלא הייתה תחרות בשוק אחסון אתרי אינטרנט בישראל, עלויות תחזוקת השרתים הפיזיים הייתה גבוהה, עלויות רכישת כתובת ה- IP היו גבוהות ועלויות ניהול התעבורה והתמיכה בשרתי האינטרנט היו גבוהות גם כן.

אחסון אתרים שיתופיכיום, בתקופת השגשוג של טכנולוגיית המחשוב בענן, קיימות חברות רבות בישראל ובעולם המספקות שירותי אחסון אתרים שיתופי. עלויות אחסון האתרים השיתופי קטנות יחסית עבור בעלי האתרים והתועלת מהאחסון השיתופי הינה גבוהה, הן בהיבט נפח אחסון האתרים (אשר לרוב אינו מוגבל) ונפח התעבורה המוקצה לאתרים באחסון השיתופי (שגם הוא לרוב אינו מוגבל). יחד עם זאת, קיימים בעלי אתרים אשר נזקקים לכתובת IP פרטית עבור האתר שלהם, לרוב מתוך סיבות SEO, או שימוש במערכת פרטית לסליקת כרטיסי אשראי ורוב חברות אחסון האתרים בישראל מספקות גם שירות זה, בתוספות עלות חודשית עבור כתובת ה- IP הפרטית אשר בשימושם. כמו כן, מספקות חברות אחסון אתרים שירותי Reseller (ריסלר), כך שלמעשה יכול כל אחד להפעיל חברת אחסון אתרים משלו ולספק אחסון אתרים שיתופי ללקוחות פרטיים שלו, מבלי שיהיו כפופים בתשלום לחברת אחסון האתרים המספקת את שירות הריסלר. הריסלר מקבל כתובת IP משלו ותחתיה הוא יכול לאחסן אתרי אינטרנט, כאשר תוכנית ריסלר מוגבלת בנפח ובתעבורה, אך היתרון הגדול שלה, הוא ביכולת לספק מערכת ניהול אחסון פרטית ללקוח. הדבר נכון גם לשירותי אחסון בשרתים וירטואלים (VPS) אשר עושים גם הם שימוש בכתובת IP פרטית ומאפשרים לבעלי השרת הוירטואלי להשתמש בכל מערכת הפעלה בה הוא חפץ בשרת שלהם, בהתאם למפרט המשאבים אותם הם רוכשים.

אחסון אתרים שיתופי – הבדלים עיקריים:

עלויות אחסון אתרים שיתופי: בדומה לכל שירות, קיימים הבדלים גם בעלויות אחסון אתרים שיתופי בין חברות האחסון ונותני השירות כריסלרים או בעלי VPS. המחירים נעים בטווח של בין 10 ש”ח לחודש עד 80 ש”ח בחודש. לרוב, המחירים משקפים את מאפייני חבילות או תכניות אחסון האתרים השיתופי, הנבדלים ביניהם בנפח האחסון הכולל, התעבורה החודשית שהוקצתה לחבילת האחסון, מספר האתרים אותם ניתן להפעיל בחבילה (מספר הדומיינים), תיבות הדוא”ל, מספר בסיסי הנתונים, חשבונות FTP וכדומה. חשוב לשים לב לעובדה שקיימות גם חברות אחסון אתרים המציעות אחסון אתרים שיתופי חינם (תלוי נפח אחסון ותעבורה כמובן), אך כמו שאנו יודעים “אין מתנות בחיים” והעלות של אחסון אתרים חינמי באות לרוב לידי ביטוי כאשר נדרשת תמיכה טכנית והיא איננה חלק מחבילת החינם.

הקצאות נפח אחסון ותעבורה באחסון אתרים שיתופי: יש לציין כי חברות אחסון אתרים אשר עושות שימוש בטכנולוגיית מחשב ענן, מספקות לבעלי אתרים חבילות אחסון אתרים שיתופי ללא הגבלת נפח אחסון וללא הגבלת נפח תעבורה חודשית. יחד עם זאת, ריסלרים של אחסון אתרים וחברות נוספות המספקות את השירות, עדיין מגבילים את נפח האחסון הכולל ואת התעבורה החודשית ללקוחותיהם. הגבלת נפח האחסון והתעבורה החודשית עלולים לעמוד לרועץ לבעלי אתרים גדולים אשר תנועת הגולשים באתריהם היא גבוהה.

אחסון אתרים שיתופימי הם “השכנים” באחסון השיתופי? היות ואחסון אתרים שיתופי מבוסס על כתובת IP אחת שתחתיה נמצאים מספר אתרי אינטרנט, חשוב להבין כי במידה וכתובת IP שיתופית נחסמת עקב היותה מזוהה עם ספאמרים, רוגלות או נוזקות – גם אתר אינטרנט קונבנציונלי אשר נמצא תחת אותה כתובת IP שיתופית יהיה מזוהה עם אותו תיוג. כמו כן, ידוע שחלק מהסיווג והדירוג של גוגל לאתרי אינטרנט לוקח בחשבון גם את אופי האתרים “השכנים” באחסון השיתופי: במידה ובאחסון השיתופי תחת אותה כתובת IP קיימים אתרי פורנו או אתרים פוגעניים אחרים, קיים סיכון שדירוג אתר קונבנציונלי תחת אותה כתובת IP ינזק בעקבות זאת.

ניטור ואבטחת אתרים באחסון שיתופי: אחד ההיבטים החשובים ביותר באחסון אתרים בכלל ואחסון אתרים שיתופי בפרט, הוא ביכולת של חברת אחסון האתרים לבצע ניטור קבוע, אפקטיבי ופרואקטיבי של האתרים באחסון השיתופי. במידה ולמשל מצליח פצחן (האקר) לפרוץ לאחד האתרים באחסון השיתופי, הדרך שלו לפרוץ לאתרים נוספים תחת אותה כתובת IP, קצרה… חברת אחסון אתרים שיתופי חייבת לתת ללקוחותיה את השקט הנפשי בידיעה שמערך אחסון האתרים השיתופי מנוטר 24/7 ובמידה ועולה אפילו חשש לניסיון פריצה דרך אחד האתרים – תופעל על ידי חברת האחסון נוהל מסודר למניעת הפריצה, הרחקה וחסימה של הפורץ וכן, פנייה לבעלי האתר דרכו התבצע ניסיון הפריצה, על מנת להקשיח את אבטחת אתר האינטרנט שלהם באופן שלא יסכן אתרים נוספים באחסון השיתופי.

תמיכה טכנית בלקוחות אחסון אתרים שיתופי: נדיר למצוא בעלי אתר אשר אינם זקוקים לפחות פעם אחת לתמיכה טכנית בניהול או תפעול מערכת האחסון השיתופי שלהם. חברות אחסון אתרים נבדלות ברמה המקצועית והאישית במתן תמיכה טכנית, כאשר לרוב הדבר מתגלה ברגע האמת – כאשר באמת זקוקים לתמיכה. בחירת ספק שירותי אחסון אתרים שיתופי חייב להיות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר בתחום שרתי אינטרנט, הגנה על מידע ותפעול פלטפורמות אינטרנטיות (CMS) וזאת – על מנת לתת בידי לקוחותיו את האפשרות ליהנות מפירות האתר ללא חשש ממצבים בהם תקלה עלולה להשבית את האתר.

פאנל ניהול אחסון האתר: אחסון אתרים שיתופי ידידותי הוא בבחינת מפתח להצלחת התפעול השוטף של אחסון האתר, הן עבור חברת האחסון והן עבור בעלי האתר. חברות אחסון אתרים מספקות ללקוחותיהם סוגים שונים של פאנל ניהול אחסון, כגון: cPanel, Plesk, DirectAdmin. מבלי להיכנס להבדלים בין מערכות ניהול אחסון אלו, נציין כי המערכת הנפוצה והידידותית ביותר עבור בעלי אתרים, היא cPanel. במישור זה, גם עבור ריסלרים המספקים שירות אחסון אתרים ללקוחותיהם, תהווה מערכת cPanel פתרון ואמצעי יעיל וידידותי לניהול האחסון השיתופי.