אחסון אתרים מג'נטומסחר מקוון ברשת האינטרנט הינו תחום אשר נמצא בתאוצת פיתוח ושימוש גדולים בהרבה מתחומי פיתוח אינטרנט אחרים. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שהמסחר באינטרנט הופך להיות זמין יותר ויותר לכל דרוש ובכל רמת ידע ומיומנות וכן, בזכות העובדה שהאינטרנט הופך להיות מקום בטוח יותר ויותר לביצוע עסקאות מכירה ורכש, הן עבור בעלי העסקים המקוונים והן עבור לקוחותיהם. הפלטפורמות המקוונות למסחר ברשת משתכללות כל הזמן ומאפשרות קונפיגורציות נראות ותפעול יעילות וידידותיות, בין אם מדובר בפלטפורמות מסחר כרכיב בתוך מערכות ניהול תוכן, כגון: VirtueMart בג’ומלה, או WooCommenrece בוורדפרס ובין אם מדובר בפלטפורמות מסחר מקוון ייעודיות כגון אתר מג’נטו. ההבדל המהותי בין אתר מג’נטו לבין השימוש ברכיבי מסחר, אשר מציב את מג’נטו מעל לרכיבי מסחר, הינו בכך שאתר מג’נטו מיועד מלכתחילה, פותח מלכתחילה וממשך להיות מפותח כפלטפורמת אתר שלמה שכולה מיועדת למסחר מקוון: אין מדובר ברכיב כזה או אחר אשר פועל במסגרת מערכת ניהול תוכן, אלא באתר אשר כל תפקידו, ייעודו ומהותו הינם מסחר מקוון במוצרים ברי קיימא ו/או במוצרים דיגיטליים.

למג’נטו קיימות שתי גירסאות: גירסת Community – גירסה חינמית להורדה, קוד פתוח וגירסת Enterprise – הגירסה המסחרית של מג’נטו אשר עולה כ-15,000$ ורק בה ניתן לקבל באופן ישיר תמיכה טכנית של מפתחי מג’נטו. כמו כן, המתחרים של מג’נטו בזירת המסחר המקוון באתרי אינטרנט ייעודיים, הינם OpenCart ו- ZenCart: כולן מבוססות PHP ובקוד פתוח. דבר אחד מהותי משותף למג’נטו ולמתחריה העיקריים והוא בצורך של בוני אתרים אלו ושל מנהלי אותם אתרים להיות בעלי ידע ומיומנות בתפעול קוד. וורדפרס אינה דורשת ידע ומיומנויות אלו, ג’ומלה דורשת ידע מסוים ולפחות בסיסי בתפעול קוד, אך מג’נטו ודומיה דורשים רמת ידע ומיומנות תפעול קוד ברמה גבוהה. יחד עם זאת, היתרון של מג’נטו על פני המתחרים שלה, הוא ביכולת שלה לאפשר הן למפתחי מג’נטו והן לבעלי האתרים, גמישות עצומה בכל הקשור לנראות ותפעול החנות המקוונת. כיתרונות נוספים של מג’נטו ניתן לציין: קהילת משתמשים עולמית גדולה אשר יכולה לסייע במתן תשובות לבעיות, הרחבות מערכת (די יקרות) ומאפייני SEO אשר מובנים במערכת ומאפשרים ניהול קל של קונפיגורציות התאמה למנועי חיפוש. ככלל, ניתן לומר שמג’נטו מתאימה בעיקר לחנויות גדולות מאד בעלות מגוון מוצרים רחב, כאשר לכל מוצר קיימות מספר גדול של אפשרויות רכישה (התאמה לקונה).

עקב המורכבות של מג’נטו והצורך בידע ומיומנות בתפעול קוד, חשוב להדגיש את הקשר שבין בנייה וניהול שוטף של אתר מג’נטו לבין מערך אחסון מג’נטו. זוהי נקודת מוצא שיש להתייחס אליה עוד בטרם תחילת העבודה על אתר מג’נטו ועל אחת כמה וכמה, כאשר אתר מסחר מג’נטו עומד לעלות לרשת. נציג להלן מספר נושאים אשר יש לקחת בחשבון כאשר בוחרים ספק אחסון מג’נטו.

דרישות מינימום מחברת אחסון אתרי מג’נטו

אחסון מג’נטו בשרת מבוסס דיסקים SSD: אתר מסחר מקוון הוא בעל סיכוי גבוה יותר להכיל קבצי תמונות רבים יותר מאשר אתרי תדמית. אם נתחשב בעובדה שזמן הטעינה של קבצי תמונה הוא לרוב איטי יותר מאשר טעינת טקסט, נוכל לטעון כי עקב ריבוי תמונות מוצרים, קטגוריות מוצרים ואפשרויות קנייה – עלול אתר מג’נטו להיטען בדפדפן לאט יותר מאשר אתר המבוסס יותר על טקסטים. מהירות הטעינה של אתר הינה פרמטר אחד מבין רבים הקובע את דירוג האתר במנועי חיפוש ולכן המטרה של אתרי אינטרנט בכלל ואתרי מסחר מג’נטו בפרט, היא לקצר ככל האפשר את זמן הטעינה של דפי האתר בדפדפן. קיימות דרכי תכנות קוד אשר נועדו לבצע אופטימיזציה לקבצי תמונות ולהקטין את זמן הטעינה של דפי האתר, אך מבין כל הדרכים הללו, הגורם העיקרי המשפיע על זמן הטעינה של דפי האתר הוא שרת האינטרנט בו האתר מאוחסן. אחסון אתרים אשר עדיין עושה שימוש בדיסקים רגילים לאחסון אתרים עלול לעכב את זמן הטעינה של אתר מג’נטו מרובה תמונות. ספק אחסון אתרים מג’נטו אשר עבר לאחסון אתרים בשרתי אינטרנט מבוססים דיסקים SSD עשוי להקטין את זמן הטעינה של דפי האתר ולשפר את מהירות הטעינה של אתר מג’נטו פי 300 ויותר! שיקול זה הינו אחד השיקולים החשובים ביותר בבחירת ספק שירותי אחסון מג’נטו היות והעברת אתר מג’נטו מספק אחסון אתרים אחד למשנהו איננה דבר של מה בכך ורבים מבעלי אתר מג’נטו מעדיפים להישאר בחברת אחסון האתרים הנוכחית שלהם, על פי העברת האתר לחברת אחסון מג’נטו בשרתי אינטרנט מבוססי SSD.

אחסון אתרים מג'נטוSSL עבור אתר מג’נטו: האינטרנט עובר להיות עולם בטוח יותר למסחר אלקטרוני וההוכחה לכך נמצאת, בין היתר, בעובדה שגוגל מעניקים דירוג טוב יותר לאתרים הפועלים תחת שכבת הגנת SSL, מאשר לאתרים באותו תחום חיפוש אשר אינם עובדים תחת SSL. הדבר דומה לתקופה בה הגדילו גוגל את דירוג האתרים אשר החליפו את הנראות והתפעול שלהם לרספונסיבי. הכוונה היא “להכריח” בעלי אתרים להעלות את רמת השירות הויזואלי והתפעולי שלהם, אחרת הנוכחות שלהם בתוצאות החיפוש של גוגל תהיה קטנה יותר. בין אם זה מוצא חן בעיני בעלי אתרים ובין אם לא, הדבר מוביל ללא ספק לתהליך מתמשך ועקבי של שכלול ואבטחת עולם האינטרנט. המשמעות של SSL באתרי מסחר בכלל ובאתרי מג’נטו בפרט, היא גבוהה הן בעבור בעלי האתר והן עבור הגולשים / לקוחות האתר: לקוחות האתר מרגישים הרבה יותר בטוחים לגלוש באתר מוגן SSL ולהזין פרטי כרטיס אשראי לצורך ביצוע רכישה וכתוצאה – בעלי האתר עשויים ליהנות ממחזורי מכירה גדולים יותר. אחסון אתרים מג’נטו צריך לאפשר שימוש בתעודת SSL לצורך הגנה על התעבורה באתר והצפנתה, אך יחד עם זאת, מהסיבות שהוזכרו לעיל, אחסון אתרים מג’נטו צריך גם לאפשר לבעלי האתר להפעיל ולהשתמש ב- SSL חינם שנקרא גם Self Genrated SSL או Lets Encrypt. סוג תעודת SSL זה הינו בעל יכולת הצפנה גבוהה, מופק על ידי חברת Comodo והוא חינמי לכל דורש, מתחדש אוטומטית ואינו מצריך ביצוע תהליכי קונפיגורציה ארוכים כמו הטמעת תעודת SSL בתשלום. ספק אחסון מג’נטו אשר מאפשר ללקוחותיו תהליך הטמעה פשוט ומהיר של SSL חינם, בהחלט נמצא ברובד עליון של קבלת החלטה אם אחסון מג’נטו יהיה אצלו או אצל ספק אחסון מג’נטו אחר.

גישת SSH: כפי שהוזכר קודם לכן, משתמשי מג’נטו חייבים להיות משתמשי קוד ברמה גבוהה באופן ניכר מאשר משתמשי CMS אחרים. אחד הביטויים לכך, הוא בצורך של משתמשי מג’נטו לא רק להכיר שימוש בקוד, אלא גם ליישם שימוש בפקודות שורת קוד (Command Line) בשרת עצמו. פעולות רבות במג’נטו מתבצעות על ידי פקודות שורת קוד בשרת אחסון האתר ולשם כך, צריכה חברת אחסון אתרים מג’נטו לספק ללקוחותיה גישת SSH לשרת האחסון וזאת – בשונה מגישת FTP רגילה. SSH הינו פרוטוקול התחברות מוצפן ומאובטח לשרת האחסון והוא מאפשר שימוש בפקודות שורת קוד בשרת האחסון עצמו, לצורך: התקנת הרחבות מג’נטו, עדכון מערכות האתר, טיפול בתקלות, אינטגרציה בין מערכות וכדומה. ספקי שירות אחסון אתרים אינם נלהבים לתת גישת SSH, היות ובמקרים מסוימים עלולה אפשרות הגישה הזו לתת פתח לפרצות אבטחה העלולות להפיל אתרים אחרים בשרת האחסון השיתופי. במקרה של אחסון אתרים מג’נטו – גישת SSH אינה אופציונלית ועל ספק אחסון אתרים מג’נטו לאפשר גישת SSH, כאשר חלה עליו החובה לדאוג מראש למערך אבטחה מתאים וכן, למערך ניטור והתראה לכל מקרה בו אפילו רק נדמה כי נעשה ניסיון לעשות שימוש ב- SSH למטרה שאיננה חוקית.

גיבוי ושחזור מג’נטו: אחד התנאים המקדימים החשובים ביותר לבחירת ספק אחסון אתרים מג’נטו הינו ביכולת שלו לתת ללקוחותיו את האפשרות לגבות ולשחזר בכל רגע נתון את כל חשבון אחסון מג’נטו, או חלקים ממנו (קבצים, תיקיות, בסיס נתונים, תיבות דוא”ל). לא זו בלבד, על גיבוי מג’נטו להתבצע באופן אוטומטי במערכת ניהול אחסון מג’נטו, יחד עם האפשרות של בעלי אתר מג’נטו להפיק Snapshot של האתר לפני ביצוע עדכונים משמעותיים בו. האפשרות לשחזר אתר מג’נטו בקליק דרך פאנל ניהול אחסון מג’נטו כבר איננה בגדר מאפיין נוסף של אחסון מג’נטו, אלא צורך מהותי לתפעול השוטף של האתר ובסיס הנתונים.