אחסון אתרים - שרתים מבוססים SSDמאמר זה יעסוק באחסון אתרים בשרתי אינטרנט מבוססים דיסקים SSD. דיסק SSD הפך למילה נרדפת למהירות ביצועים של דיסק, בין אם הוא פועל ככונן במחשב האישי או כדיסק בשרת. דיסק SSD – Solid State Drives בנוי בטכנולוגיה שונה באופן מהותי מהדיסקים הקודמים אשר היו מבוססים על מחט מגנטית וחלקים נעים לצורך קריאה וכתיבה בדיסק. דיסק SSD מבוסס על שבבי זיכרון מסיליקון – עובדה אשר מעלה את מהירות הקריאה והכתיבה על הדיסק פי 300 מאשר הדיסקים הישנים. שיפור משמעותי זה במהירות אינו היחיד. ספקי אחסון אתרים אשר החליפו את הדיסקים בשרתים לדיסקים SSD, מבטיחים למשתמשים וללקוחות אמינות גבוהה יותר של שרתי האחסון ושרידות גבוהה יותר (פחות חלקים נעים = פחות סיכון לתקלות ושחיקה). יתרון נוסף של חברות אחסון אתרים אשר עושים שימוש בשרתים מבוססים SSD, הוא בחיסכון שלהם בצריכת החשמל: דיסקים רגילים צורכים יותר חשמל מדיסקים SSD, דבר אשר מעלה את עלות אחסון השרתים בחוות שרתים. שימוש בדיסקים SSD הוא מעבר לטכנולוגיה ירוקה בזכות החיסכון בשימוש בחשמל.

נתמקד כעת ביתרונות המהירות של שרתים מבוססים SSD: כולנו יודעים שזמן שווה כסף (אמרה שחוקה אך נכונה…) והדבר בא לידי ביטוי כמעט בכל היבט של חיי הכלכלה. בתחילת עידן האינטרנט היינו רגילים להמתין זמן רב לעליית האתר וזמן רב עוד יותר לעליית קבצים גרפיים. זה היה מצב נתון ולא היה בכוחנו לעשות דבר כדי לשנותו. עם התפתחות טכנולוגיית שירותי האינטרנט והגדלת פסי תעבורת האינטרנט, זכינו לזמני המתנה קצרים יותר לעליית אתרים בדפדפן. עוד באמצע שנות ה-2000 החלו סקרים שבדקו את נטיית הגולשים באינטרנט לצאת מאתר עוד בטרם עלה והתברר כי ככל שהאתר עולה לאט יותר, כך קיים סיכוי (יותר נכון סיכון) לכך שהגולש ינטוש את האתר ויעבור לאתר אחר. ההשלכות מתופעה זו ברורות – איבוד מבקרים באתר, אחוז יציאה גבוה משמעותם איבוד לקוחות פוטנציאליים ואיבוד דירוג בגוגל. מכאן שזמן הטעינה של אתר מהווה פקטור כבד משקל להצלחת אתר האינטרנט וגוגל אף מספק כלי לבדיקת מהירות הטעינה של האתר. מלבד פעולות תכנות שונות שנועדו להקטין ככל האפשר את מהירות הטעינה של דפי האתר ואת הקבצים הגרפיים שלו, ניתן לציין כי אחסון אתר בשרתים מבוססים SSD עשוי לתרום רבות להקטנת זמן הטעינה של האתר וזאת, בזכות היכולת הטכנית שלהם לקריאה וכתיבה מהירים פי 300 מאשר דיסקים אחרים. אחסון אתר בשרת מבוסס SSD עשוי להיות גורם משמעותי בהקטנת משך הטעינה של האתר, המעבר בין דפי האתר, טעינת קבצים גרפיים וביצוע פעולות תפעוליות באתר. כאמור, למהירות קיים יתרון מובהק עבור מבקרים באתר ומבקרים אשר הופכים למשמשים רשומים באתר, היות ואחת המטרות של האינטרנט היא לייעל ולקצר תהליכים. אתר אשר מסוגל לתת מענה זה בזכות אחסונו בשרתים מבוססים SSD, גדול הסיכוי שלו ליהנות לאורך זמן מתפוקה הולכת וגדלה.

חשוב להבין כי בזכות אחסון אתרים בשרתים מבוססי SSD, ככל שזמן טעינת האתר קצר יותר, כך מהירות יותר שאילתות המתבצעות לבסיס הנתונים, הן על ידי פונקציות פועלה קבועות בקוד והן על ידי משתמשי האתר. ניקח לדוגמא אתר המספק שירותי לוח דרושים או לוח דירות למכירה. אתרים מסוג זה בנויים מראש ומלכתחילה על שאילתות אותן יבצעו המבקרים באתר על מנת לסנן תוצאות חיפוש בבסיס הנתונים ולהגיע לתוצאות המדויקות ביותר המתבקשות בסוג אתרים זה. כאשר השאילתות אורכות זמן רב, עלול השרת להפסיק את הפעולה בשגיאת Request Timeout, או שהמשתמש באתר יפסיק את הפעולה באופן יזום מצידו (לרוב כי הוא מבין בעצמו שיש כאן בעיה ותשובה הוא לא יקבל במועד הקרוב…). באתרים בשרתים מבוססים SSD קטנה הסכנה הזו במידה ניכרת בזכות פעולות הכתיבה והקריאה המהירים מהדיסק ובמצב זה עולה הסיכוי של בעלי האתר לזכות בשאילתות רבות יותר (תעבורה גבוהה יותר) ובחשיפה יעילה יותר. עניין החשיפה במנועי חיפוש משחק תפקיד חשוב מאד במדדי ההצלחה של האתר, מכיוון שגוגל יעדיף להציג אתר הנטען מהר יותר, גבוה יותר בתוצאות החיפוש, מאשר אתר באותה קטגוריית חיפוש אשר נטען יחסית לאט. המטרה של גוגל הינה להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות לשאילתת חיפוש ספציפית וכאשר הוא מוצא שני אתרים די דומים ברלוונטיות שלהם, הוא יבחר לדרג גבוה יותר את האתר בעל מהירות הטעינה המהירה יותר.

אחסון אתרים – שרתים מבוססים SSD

למעשה ניתן לומר כי כל אתר אינטרנט וכל פלטפורמה אינטרנטית יפיקו תועלת רבה יותר מאחסון אתרים בשרתים מבוססים SSD. יחד עם זאת, יש לציין כי קיימות קטגוריות אתרים ופלטפורמות ספציפיות אשר התועלת שלהן מאחסון אתרים בשרתים מבוססים SSD לא זו בלבד שתהיה גבוהה יותר, אלמלא אחסון אתריהן בשרתים מבוססים SSD הם עלולים למצוא את עצמם לא רחוקים מהפסד ואבדן יכולת ליצור רווחים מאתר האינטרנט שלהם.

אחסון אתרים - שרתים מבוססים SSDאחסון אתרי מסחר בשרת מבוסס SSD: פלטפורמות ניהול תוכן המשמשות למסחר מקוון (CMS) יכולות להצדיק את קיומן בזכות מספר מאפיינים: איכות / אמינות המוצרים, מחירם, איכות המשלוח ושירות הלקוחות לפני / אחרי הרכישה. דירוג נמוך של מאפיינים אלו יגרום לאתר מסחר כישלון חרוץ. בראש ובראשונה חייב אתר מסחר לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של המאפיינים הללו, על מנת לזכות בקהל לקוחות מרוצה ההולך וגדל עם הזמן. ברגע שהושגו מטרות אלו, יכולים בעלי אתר מסחר לבדוק את עצמם בהיבט השירות הניתן באמצעות אתר האינטרנט וכאן הכוונה לשירות ולאיכות הטכנולוגיים שמציע האתר במישורי הנראות והתפעול שלו. לשם השוואה ניקח את מסחר מקוון פעיל ואמין אשר לאחר פרק זמן בודק את הסיבה להאטה בקצב גידול הלקוחות. אחת הסיבות לכך יכולה להיות תחרות מצד אתרים אחרים באותו תחום, סיבה אחרת יכולה להיות בצורך לחדש את עיצוב האתר, אך במידה ומתברר כי הסיבה לכך נעוצה בטענות אודות איטיות האתר – יש לבצע שינוי מהותי במערך אחסון האתר. במצב זה, אחסון אתר בשרת מבוסס דיסקים SSD עשוי להיות מפתח ליציאה מהמשבר, היות ואתרי מסחר מלכתחילה בנויים להצגת דפים רבים של קטגוריות מוצרים, תתי קטגוריות, דפי מוצרים, סל קניה, רשימת משאלות, היסטוריית קניות וביצוע תשלום. טעינה איטית של דפים אלו עלולה לגרום למבקרים ומשתמשים רשומים באתר לחוויה שלילית, למרות שהאתר עומד בסטנדרטים גבוהים של איכות ואמינות. אחסון האתר בשרת מבוסס SSD יגרום להאצה בטעינת דפי הקטגוריות, המוצרים, סל הקופה והתשלום ולקוחות האתר יוכלו ליהנות לא רק מאיכות ואמינות, אלא גם מחויית קניה מקוונת מהירה ויעילה.

אחסון אתרי פורטפוליו על גבי שרת מבוסס SSD: על אף שלא קיימת הבחנה תפעולית בין אתר תדמית לאתר פורטפוליו (תיק עבודות), ניתן לומר כי אתר פורטפוליו הוא בעל סיכוי גדול יותר מאשר אתר תדמית להכיל כמות גדולה יותר של קבצים גרפיים מאשר אתר תדמית. דרכים שונות נועדו להגיע לאופטימיזציה של קבצים גרפיים על מנת להקטין את הנפח שלהם ולאפשר להם לעלות מהר יותר, אולם חשוב להבין כי אחד המאפיינים העיקריים של אתר פורטפוליו הינו צפייה בקבצים גרפיים באיכות גבוהה על מנת לקבל את הרושם שבעלי האתר מבקשים להעביר לגולשים. אחסון אתר פורטפוליו בשרת מבוסס SSD עשוי לשפר במידה ניכרת את חווית השימוש באתר בזכות היכולת של דיסק SSD עליו מאוחסן האתר לפעול במהירות גבוהה. לעובדה זו משמעות רבה עבור אתר פורטפוליו אשר מבקש להעביר למבקרים באתר מסר באשר לאיכות העבודה של בעלי האתר, בין אם מדובר בעסק לבניית אתרים, עסק לציורים, עיצוב גרפי וכדומה.

אחסון אתרי בנקאות ושוק ההון, אתרי ממשל ושלטון: אתרים מסוג זה מושתתים על שירות לציבור המשתמשים באתר. השירות מורכב לא רק מהצגת מידע ממקורות שונים, אלא גם משימוש בטפסים המיועדים לביצוע חישובים ופעולות, כלומר שאילתות מרובות לבסיס הנתונים או בסיסי הנתונים של האתר. מצב זה מחייב תפעול מהיר של טפסים ושאילתות, על מנת לספק תשובות, סטטוס ופתרונות למשתמשי האתר. אחסון אתרים מעין אלו בשרתים מבוססים SSD הינו הצעד המתבקש על מנת להגיע למצב בו האתר מסוגל לתפעל במהירות וביעילות שאילתות רבות ומורכבות. יש לציין כי למהירות הפעולה של אתר שוק ההון או אתר ממשל המאוחסן על גבי דיסק SSD קיימת גם השלכה על תפיסת משתמשי האתר את מישור היעילות של ספקי השירות הללו, היות ומטרתם היא לספק לציבור מידע אמין ובזמן אמת ומהירות ביצוע הפעולות באתר הינה אחת העדויות לכך.