אחסון אתרים מומלץכשאנו מחפשים המלצה על חברת אחסון אתרים או על שירות אחסון אתרים, ישנם לא מעט פרמטרים אותם עלינו לשקול לפני שאנו מקבלים המלצה כזו או אחרת ופועלים על פיה. ניתן לקבל המלצות לאחסון אתרים מחברים, קולגות, קבוצות ברשתות חברתיות ומחברות האחסון עצמן. אולם הניסיון שיש ללקוחות אחסון אתרים מישתנה בהתאם לרמת היכולות הטכנולוגיות שלהם, צורת העבודה שלהם מול חברות אחסון אתרים ומול מערכי אחסון אתרים ובאופן כללי – מרמת הציפיות שלהם באשר למערכת אחסון האתר/ים שלהם. לפיכך, אנו ממליצים למתלבטים באשר לחברת אחסון אתרים להפעיל מערכת שיקולי דעת אשר מבוססת על דרישות מינימום וכן, על ציפיות אינדיבידואליות המתאימות לסוג האתר ולרמת היכולת הטכנית / טכנולוגית של בעליו.

נציג להלן מספר שאלות אותן מומלץ לשאול את חברת אחסון האתר הפוטנציאלית ולהשתמש בתשובות אלו על מנת להשוות בין חברות אחסון אתרים.

שאלות לפני בחירה בחברת אחסון אתרים

  1. וותק בתחום אחסון אתרים: חברת אחסון אתרים אשר פעילה בתחום זמן רב, עברה קרוב לוודאי לא מעט תהפוכות טכנולוגיות אשר הביאו את עולם אחסון האתרים לנקודה בה הוא נמצא כיום. חברת אחסון אתרים וותיקה מכירה מלפני ומלפנים את כל ההיבטים, המאפיינים, הקונפיגורציות של אחסון אתרים ומסוגלת להבין מבעוד מועד אם תהיינה בעיות כלשהן באחסון האתר ובתפעול השוטף שלו. יחד עם זאת, קיימות חברות אחסון אתרים שאינן וותיקות ועשויות לעמוד בסטנדרטים גבוהים של ידע ומקצוענות.
  2. אחסון אתרים Linux או Windows: חברות רבות לאחסון אתרים מספקות את שני סוגי האחסון הללו אשר שונים זה מזה באופן מהותי. ההמלצה שלנו אינה גורפת, אך במקרים רבים חברה אשר מתמחה באחסון Linux תהיה מומחה בר סמכא לסוג אחסון אתרים זה, כאשר חברה המתמחה באחסון Windows תהיה מומחה בר סמכא לסוג אחסון זה. חברה אשר מציעה את שתי האפשרויות – ייתכן ומידת ההיכרות וההבנה שלה בשני סוגי האחסון היא טובה, אך לא ברמת מומחיות.
  3. אחסון אתרים ללא הגבלה או חבילות אחסון מוגבלות: ללא ספק, מומלץ לבחור בחברת אחסון אתרים אשר מספקת שירות אחסון אתרים ללא הגבלת נפח האתר, ללא הגבלת נפח תעבורה, ללא הגבלת בסיסי נתונים, ללא הגבלת תיבות דוא”ל בשרת וללא הגבלת סאב דומיינים. חברת אחסון אתרים אשר מספקת שירות בהגבלה על פי חבילות שונות איננה חברה בלתי מומלצת, אך רצוי להבין כי אחסון אתרים ללא הגבלה הינו מפתח לפיתוח עסקי ותדמיתי של עסק המבוסס על אתר אינטרנט.
  4. פאנל ניהול אחסון האתר: לבעלי אתרים, בין אם באחסון אתרים שיתופי ובין אם כריסלר או כבעלי אחסון אתרים VPS, מומלץ לעבוד עם פאנל ניהול אחסון cPanel. מערכת ניהול אחסון אתרים זו מוכיחה את עצמה במשך שנים רבות כמערכת המועדפת על בעלי אתרים לניהול אחסון פלטפורמות אינטרנטיות. cPanel ידידותית מאד למשתמש, קלה ואינטואיטיבית לתפעול אף בעבור חסרי ניסיון. מערכות ניהול אחסון אחרות כגון DirectAdmin או Plesk טובות גם הן, אולם ההעדפה המובילה של לקוחות אחסון אתרים היא למערכת Cpanel.
  5. תמיכה טכנית: זוהי אחת הנקודות השנויות במחלוקת סביבת השאלה מהו אחסון אתרים מומלץ. הדיון בשאלה זו נובע מההבדלים בין רמות הידע, הניסיון והיכולת הטכנית של בעלי תכניות אחסון אתרים. יש לציין כי למרות הגישות השונות לתמיכה טכנית בתחום אחסון אתרים, ישנם גורמים מהותיים בתמיכה הטכנית אותם יש לקחת בחשבון כאשר מחפשים אחסון אתרים מומלץ: מהן שעות התמיכה הטכנית? האם התמיכה היא 24/7? האם התומכים הטכניים הינם אנשי מקצוע מיומנים? האם התמיכה הטכנית היא רק עבור פאנל ניהול האחסון או גם עבור פלטפורמות אינטרנטיות שונות? מהו ה- SLA לקריאת שירות? האם פועלת אסקלציה של התמיכה הטכנית הראשונית לתמיכה טכנית בכירה?
  6. העברת אתר מחברת האחסון הנוכחית: חברות אחסון אתרים שואפות (בין היתר) להעביר את אחסון האתר מהחברה המתחרה, אליהן. ברוב המקרים מדובר בתהליך די פשוט, אך הוא תלוי כמובן ביכולת של בעלי האתר לבצע זאת בעצמם. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באתר מורכב, בעל מספר בסיסי נתונים, תיבות דוא”ל, סאב דומיינים, Cron Jobs וכדומה. המלצה – חברת אחסון אתרים אשר מעוניינת להעביר אליה לקוח של חברה אחרת, תעשה את עבודת ההעברה של האתר מהאחסון הנוכחי לשרתי האחסון שלהם – ללא עלות! מומלץ מאד לבדוק נושא זה לפני העברת האתר, בייחוד לנוכח העובדה שקיים אצל חברת האחסון אינטרס לקבל את חשבון האחסון על חשבון החברה המתחרה וגם לנוכח העובדה שקיים סיכוי גדול יותר שאנשי התמיכה הטכנית של חברת האחסון החדשה יבצעו את העברת האתר בצורה מקצועית יותר ויפחיתו את הסיכון לטעויות ובעיות בהתקנת האתר באחסון החדש.
  7. תקופת התחייבות ואופן ביצוע התשלום: לא מומלץ לאחסן את האתר בחברת אחסון אתרים אשר קובעת תקופת התחייבות כלשהי, או דורשת תשלום מראש לתקופה. ללקוחות אחסון אתרים לא צריכה להיות התחייבות כלשהי לתקופת אחסון האתר והתשלום עבור שירות האחסון צריך להתבצע חודש בחודש. אין סיבה להתחייב לחברת אחסון אתרים אחת לאורך זמן, בייחוד כאשר עדיין לא ידוע טיב התמיכה הטכנית, זמינות שרתי האינטרנט ואיכות משאבי השרת.
  8. שרתי האחסון מבוססים דיסקים SSD: מומלץ מאד לוודא כי מערך שרתי האינטרנט של חברת אחסון האתר מבוסס על דיסקים SSD ולא על דיסקים רגילים. המשמעות של אחסון אתרים SSD היא גבוהה ומשפיעה על מהירות הטעינה של אתרי האינטרנט והאמינות שלהם.
  9. ניהול גיבויים: אנו ממליצים לבדוק את נהלי הגיבוי של חברת ההוסטינג במספר מישורים: מהו נפח הגיבוי המקסימלי? מתוך כמה תאריכים אפשר לבחור לשחזר את חשבון האחסון? האם ניתן לבצע שחזור רק לבסיס הנתונים, או רק לתיבות הדוא”ל, או לתיקיות / קבצים ספציפיים? האם ניתן לבצע הורדה למחשב של הגיבויים ולכמה זמן נשמרים הגיבויים בשרת האחסון?
  10. רכישת דומיינים: שירות נלווה לאחסון אתרים הינו שירות רכישה וניהול דומיינים. למרות שחברות אחסון אתרים אינן מחוייבות בצורה כזו או אחרת לספק שירות זה, מומלץ לנהל את אחסון האתר יחד עם הדומיינים המאוחסנים בו. גישה ישירה ומקומית לניהול שני מישורים אלו עשויה לחסוך זמן לבעלי האתר והדומיין, בניגוד למצב בו עליו לגשת לפאנל ניהול האחסון בכתובת אחת ולפאנל ניהול הדומיינים במקום אחר. יתרה מכך, היות וספק אחסון האתר שולח הודעות אוטומטיות באשר לתשלומים וחשבוניות, יהיה לו קל לשלוח הודעות אוטומטיות גם בעניין חידוש דומיינים.
  11. רכישה / הפעלת תעודת SSL: שירות משלים נוסף לאחסון אתרים הינו מתן אפשרות ללקוח לרכוש תעודת SSL, או להפעיל תעודת SSL חינמית (Lets Encrypt). המלצה טובה תהיה זו אשר תכלול בשירותי חברת אחסון אתרים גם אפשרות לרכישת תעודת SSL ולהתקנת תעודת SSL חינמית. יש לציין כי התקנת תעודת SSL דורשת קיום תהליך מסודר ומומלץ שחברת אחסון האתרים תעזור ללקוחותיה בתהליך זה, או תספק מדריכים מפורטים אודות אופן ביצוע התהליך.
  12. תנאי שימוש חריגים: כל חברת אחסון אתרים מציגה תנאי שימוש במערך אחסון האתר ובשרת הדוא”ל וכן, דורשת מלקוחות אחסון אתרים לעמוד בתנאים אלו. הדבר הכרחי הן מבחינה משפטית והן מבחינת התפעול השוטף של חברת אחסון אתרים. מומלץ לבדוק עם חברת אחסון האתר באם קיימים אצלם תנאי שימוש חריגים (תנאי שימוש שאינם חלק מתנאי השימוש הקונבנציונליים בתחום), כמו למשל: מספר הודעות הדוא”ל שניתן לשלוח במשך שעה מהאתר, האם מותר לאחסן קבצי וידאו ולהציג אותם לצפייה ישירה באתר? האם חברת אחסון האתר “שותלת” מודעות פרסומת באזור הלקוח או בפאנל ניהול האחסון? האם חברת האחסון מפעילה דיוור ללקוחות החברה? מהי מדיניות חברת האחסון במידה וקורת תקלה והאתר צורך משאבי שרת באופן חריג? (הודעה ללקוח, השבתה וכדומה).
  13. אבטחת האתר: נקדים ונאמר כי אבטחת האתר הינה באחריות בעלי האתר, אך מומלץ לבדוק עם חברת אחסון האתר מהי שגרת האבטחה שהם מפעילים במערך אחסון האתרים. שגרה מומלצת של אבטחת מידע תביא את חברת אחסון האתר למצב בו היא מנטרת ניסיונות פריצה לאתר ומודיעה על כך ללקוח, מונעת ניסיונות פריצה וסוגרת פרצות אבטחה, מונעת התקפות DDOS ובעיקר מקפידה לעדכן את הלקוח במידה והאתר שלו אינו מוגן דיו או שאחד הרכיבים באתר עלול להוות פרצת אבטחה שתסכן לא רק אותו, אלא גם אתרים שכנים בשרת האחסון.
  14. בחירת גירסת PHP של מערך האחסון: פלטפורמות אתרים שונות דורשות גירסת PHP שונה ואף קורים מקרים בהם גירסאות שונות של אותה פלטפורמת רשת דורשות הפעלת גירסת PHP שונה. כהמלצה גורפת – יש לוודא עם חברת אחסון האתר כי באפשרות מנהלי חשבון האחסון להגדיר בעצמם את גירסת ה- PHP של החשבון ושל האתרים הפועלים בו. חשוב להבין כי קצב התפתחות טכנולוגיית הרשת עולה בקנה אחד עם קצב התפתחות גירסאות שפת PHP ולכן חייבת להיות בידי בעלי האתר אפשרות זמינה וקלה לעבור בין גירסת PHP אחת של חשבון האחסון, לגירסת PHP אחרת.
  15. זמינות השרתים וסטטיסטיקת Down Time: זמינות שרת האחסון הינה פונקציה של מספר גורמים ויש לציין כי לא בכולם שולטות חברות האחסון (כמו למשל הפסקת חשמל כללית בחוות השרתים). יחד עם זאת, גורמים רבים לזמינות שרת אחסון האתר נמצאים בשליטת חברת האחסון ועליה לגלות מקצועיות לא רק בשלב ההגדרות שלו, אלא בניהול ובתפעול השוטף שלו על מנת להבטיח זמינות גבוהה ככל האפשר. מומלץ לבקש מחברת האחסון סטטיסטיקה של נפילות שרתים (Down Time) ואת הסיבות לכך. כמובן, תקלות קורות וכל חברות האחסון מבטיחות זמינות שרת של 99.9%, אך מעבר לסלוגנים הפרסומיים, מומלץ מאד לקבל נתונים חיצוניים מהימנים אודות זמינות השרתים של חברת האחסון.
  16. שדרוג / מעבר בין תכניות אחסון אתרים: אחד הדברים המאפיינים בעלי אתרים אשר מקדישים את מרב מרצם וכישרונם בפיתוח העסקי והתדמיתי של העסק האינטרנטי שלהם, הוא בסופו של יום, גדילה בהיקף החשיפה ברשת וגדילה בהיקף ההכנסות. ניקח לדוגמא בעלי אתר אחד אשר מבקש בשלב מסוים להוסיף לתכנית האחסון שלו אתר נוסף או אתרים נוספים. מצב זה ידרוש מבעלי האתר לשדרג את חבילת האחסון שלו לחבילה המאפשרת אחסון מספר אתרים. דוגמא נוספת ניתן לראות במצב בו בעלי אתר הופכים להיות ריסלרים של חבילות אחסון אתרים בעצמם והשדרוג שלהם יהיה מתכנית אחסון אתרים שיתופית לתכנית אחסון אתרים ריסלר. ניתן לראות גם בשדרוג לאחסון VPS כתהליך בו הוחלט על ידי בעלי האתר לרכוש שרת וירטואלי בעל מאפייני זיכרון, מעבד ונפח – אשר מותאמים לאתר חדש, מורכב יותר ובעל תעבורה גבוהה יותר מאשר האתר הנוכחי. בכל מקרה, מומלץ לוודא עם חברת אחסון האתר כי שדרוג תכניות האחסון והמעבר בין תוכניות אחסון אתרים מתבצע ללא קושי ובליווי התמיכה הטכנית של חברת האחסון.

אחסון אתרים מומלץהחלטה מושכלת לבחירה בספק אחסון אתרים מומלץ לא צריכה להתבסס רק על העלות הכספית של אחסון האתר, אלא על בסיס מגוון מאפיינים. ללא ספק, העלות הכספית הינה גורם משמעותי, אך יש לזכור כי חברת אחסון אתרים בעלת מוניטין של מקצוענות, אנושיות ורמת תחכום טכנולוגית גבוהה אשר עלות האחסון אצלה גבוהה יותר מאשר חברה חדשה יחסית שטרם הוכיחה את מעמדה בעולם אחסון האתרים – ייתכן מאד כי העלות הגבוהה תהיה מוצדקת ותוכיח את עצמה בחישוב ארוך טווח של עלות תועלת. כאמור, ההמלצה שלנו לפני בחירת ספק אחסון אתרים הינה לשאול את השאלות הנכונות (לא בהכרח בסדר שהוצג לעיל) ולהשתמש בתשובות על מנת להשוות בין החברות השונות. מומלץ להכין טבלה אשר תרכז את התשובות שתינתנה על ידי חברות ההוסטינג ולבחון את נתוני הטבלה רק לאחר שהושלמה בסקר של לפחות 3 חברות.

אכן, מדובר בסוג של עבודת מחקר, אך יש לזכור כי לתוצאותיה תהיה השפעה ניכרת על הנראות, התפעול והחשיפה של הפרויקט האינטרנטי. בשורה התחתונה – ההמלצה שלנו היא לא להקל ראש בבחירת ספק אחסון אתרים ולהשקיע את הזמן הדרוש לסקירת המאפיינים וההמלצות לצורך ביצוע בחירה מושכלת.